• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
Menu
Zoeken
Inloggen

NursingNursing

Nursing Vlaanderen | Nieuws, verdieping en achtergrondverhalen

  • Praktijk
  • Werk
  • Challenge
  • Congressen
  • Abonneren
  • Nursing
    • Home
    • Praktijk
    • Werk
    • Challenge
    • Congressen
  • Over ons
    • Over ons
    • Veelgestelde vragen
    • Contact
    • Nursing Nederland
    • Adverteren
  • Sluit je aan
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Abonneren
    • Inloggen
    • Mijn profiel
  • Jobs
    • Vind jouw job
    • Vacature plaatsen

Praktijk Klinisch redeneren

Verpleegkundigen ontwikkelen klinisch redeneren spel

Gepubliceerd op: 8 september 2022

Klinisch redeneren is steeds belangrijker voor verpleegkundigen. Daarom ontwikkelde educatieverpleegkundige Sandra ’t Mannetje van het Isala ziekenhuis te Zwolle samen met een collega een speciaal klinisch redeneren spel. Studenten verpleegkunde leren zo spelenderwijs klinisch redeneren.

Het klinisch redeneren-spel vormt een vast onderdeel van een stage verpleegkunde op de afdeling cardiologie. Na 10 weken stage wordt het spel voor het eerst met de studenten gespeeld. Ze spelen telkens onder begeleiding van een verpleegkundige of arts die de vragen en de antwoorden voor hen kan duiden en verder verdiepen.

Hoe het spel werkt

Het spel lijkt op ganzenbord en start met het introduceren van een casus. De spelers vormen 2 teams van 2 tot 4 personen. Vervolgens gooit iedere speler om de beurt met een dobbelsteen en komt met een pion op een vakje met ‘thema-vraag over patiëntenveiligheid’, ‘cardiologievraag’* of ‘klinisch redeneren-stap’. Vervolgens trekt de speler uit één van de drie stapeltjes een kaartje waarop de vragen staan, zoals: ‘Noem het verschil tussen rechts en links decompensatie’ of ‘Wat zijn de symptomen bij een cardiogene shock?’ De vragen over klinisch redeneren zijn gebaseerd op de 6-stappenmethode van Marc Bakker.

Wil jij niets meer missen van Nursing Vlaanderen?

Schrijf je dan in voor onze gratis Nursing Vlaanderen nieuwsbrief en ontvang elke twee weken onze beste artikelen in jouw mailbox!

Inschrijven

Klinisch redeneren: steeds belangrijker

Door de jaren heen merkte Sandra ’t Mannetje dat het belang van klinisch redeneren toenam. ‘Als verpleegkundigen moeten we de “waarom-vraag” van onze zorg kunnen benoemen,’ vertelt ze. ‘Waarom doe ik bij deze patiënt controles? Waarom ligt deze patiënt aan de monitor? Wat is de reden dat deze patiënt een onregelmatig hartritme heeft?’

Hoewel studenten verpleegkunde de theorie over klinisch redeneren tijdens hun opleiding leren, is het belangrijk voor hen om dit voldoende te oefenen. ‘Door het spel worden de studenten samen aan het denken gezet om hun klinische blik te verbreden. Bovendien toont onderzoek aan dat wat je spelenderwijs leert en oefent het meeste beklijft. Dankzij het spel wordt klinisch redeneren een leuk onderdeel van de stage.’

‘Fanatieke studenten’

Studenten reageren  positief en enthousiast op het spel. ‘Sommige studenten vinden het in het begin moeilijk om zich in groep kwetsbaar op te stellen, maar stappen daar snel overheen. We merken dat het spelelement de studenten triggert. Sommigen worden zelfs fanatiek en willen absoluut winnen.’

Tijdens het begeleiden van het spel merkt Sandra t Mannetje  dat het voor de studenten een uitgelezen oefenkans is. ‘Door met elkaar het spel te spelen, kennisvragen te beantwoorden en ervaringen uit te wisselen vergroten ze hun kennis en zijn ze actief bezig met klinisch redeneren.’

De makers van het spel onderzoeken ondertussen hoe ze het spel kunnen aanpassen aan andere specialismen dan cardiologie.

Wil je meer informatie over het klinisch redeneren spel? Neem dan contact op met s.e.t.mannetje@isala.nl.

Gepubliceerd op: 8 september 2022
Door: NATHALIE Garrigoux

Thema:

Klinisch redeneren

Tags:

klinisch redeneren studenten verpleegkunde

Praktijk Klinisch redeneren

icon-Klinisch redeneren

Klinisch redeneren

Klinisch redeneren: de 6 stappen

icon-Klinisch redeneren

Klinisch redeneren

Verpleegkundigen ontwikkelen klinisch redeneren spel

icon-Klinisch redeneren

Klinisch redeneren

Klinisch redeneren: de 6 stappen

icon-Klinisch redeneren

Klinisch redeneren

‘Een verpleegkundige moet haar visie op een beredeneerde manier kunnen overbrengen’

icon-Klinisch redeneren

Klinisch redeneren

Klinisch redeneren: de 6 stappen

Bekijk meer

Newsletter

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws en vakinhoudelijke artikels?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden

Footer

Meer nursing

Abonneren

Gratis proefabonnement

Shop

Contact

Volg ons op

Adverteren

Personeeladvertentie

Adverteren & partnerships

Nursing Nederland

Ga naar Nursing Nederland

© Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Nature

  • Privacy Statement
  • Disclaimer
  • Voorwaarden
  • Cookie voorkeuren