Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Verpleegkundigen ontwikkelen klinisch redeneren spel

Klinisch redeneren is steeds belangrijker voor verpleegkundigen. Daarom ontwikkelde educatieverpleegkundige Sandra ’t Mannetje van het Isala ziekenhuis te Zwolle samen met een collega een speciaal klinisch redeneren spel. Studenten verpleegkunde leren zo spelenderwijs klinisch redeneren.
klinisch redeneren verpleegkundigen
Sandra ’t Mannetje: ‘Door het spel worden de studenten samen aan het denken gezet om hun klinische blik te verbreden.'

Het klinisch redeneren-spel vormt een vast onderdeel van een stage verpleegkunde op de afdeling cardiologie. Na 10 weken stage wordt het spel voor het eerst met de studenten gespeeld. Ze spelen telkens onder begeleiding van een verpleegkundige of arts die de vragen en de antwoorden voor hen kan duiden en verder verdiepen.

Hoe het spel werkt

Het spel lijkt op ganzenbord en start met het introduceren van een casus. De spelers vormen 2 teams van 2 tot 4 personen. Vervolgens gooit iedere speler om de beurt met een dobbelsteen en komt met een pion op een vakje met ‘thema-vraag over patiëntenveiligheid’, ‘cardiologievraag’* of ‘klinisch redeneren-stap’. Vervolgens trekt de speler uit één van de drie stapeltjes een kaartje waarop de vragen staan, zoals: ‘Noem het verschil tussen rechts en links decompensatie’ of ‘Wat zijn de symptomen bij een cardiogene shock?’ De vragen over klinisch redeneren zijn gebaseerd op de 6-stappenmethode van Marc Bakker.

Wil jij niets meer missen van Nursing Vlaanderen?

Schrijf je dan in voor onze gratis Nursing Vlaanderen nieuwsbrief en ontvang elke twee weken onze beste artikelen in jouw mailbox!

Inschrijven

Klinisch redeneren: steeds belangrijker

Door de jaren heen merkte Sandra ’t Mannetje dat het belang van klinisch redeneren toenam. ‘Als verpleegkundigen moeten we de “waarom-vraag” van onze zorg kunnen benoemen,’ vertelt ze. ‘Waarom doe ik bij deze patiënt controles? Waarom ligt deze patiënt aan de monitor? Wat is de reden dat deze patiënt een onregelmatig hartritme heeft?’

Hoewel studenten verpleegkunde de theorie over klinisch redeneren tijdens hun opleiding leren, is het belangrijk voor hen om dit voldoende te oefenen. ‘Door het spel worden de studenten samen aan het denken gezet om hun klinische blik te verbreden. Bovendien toont onderzoek aan dat wat je spelenderwijs leert en oefent het meeste beklijft. Dankzij het spel wordt klinisch redeneren een leuk onderdeel van de stage.’

‘Fanatieke studenten’

Studenten reageren  positief en enthousiast op het spel. ‘Sommige studenten vinden het in het begin moeilijk om zich in groep kwetsbaar op te stellen, maar stappen daar snel overheen. We merken dat het spelelement de studenten triggert. Sommigen worden zelfs fanatiek en willen absoluut winnen.’

Tijdens het begeleiden van het spel merkt Sandra t Mannetje  dat het voor de studenten een uitgelezen oefenkans is. ‘Door met elkaar het spel te spelen, kennisvragen te beantwoorden en ervaringen uit te wisselen vergroten ze hun kennis en zijn ze actief bezig met klinisch redeneren.’

De makers van het spel onderzoeken ondertussen hoe ze het spel kunnen aanpassen aan andere specialismen dan cardiologie.

Wil je meer informatie over het klinisch redeneren spel? Neem dan contact op met s.e.t.mannetje@isala.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.