Zelfzorg

De Verpleegkundige
zelfcompassie bun-out zorg

5 tips om je zelfcompassie te vergroten

Zonder veel empathie kun je als verpleegkundige niet werken. Maar aandacht voor zelfcompassie is minstens zo belangrijk. Zeker als je  een burn-out wil voorkomen. Dat zegt psycholoog Elke Smeets, die een zelfcompassieprogramma voor zorgpersoneel ontwikkelde.
Verpleegkundigen overleggen op de gang van een ziekenhuis

Slim feedback geven doe je zo

Constructief feedback geven op de werkvloer is – zeker gezien de werkdruk in de zorg – geen sinecure. Wat helpt: eerlijk spreken volgens de ideeën van Geweldloze Communicatie. Deze manier van communiceren draagt bij tot meer werkplezier, betere collegiale banden en meer productiviteit.   
pesten zwart schaap

Gepest worden door je collega’s: zo voelt dat

Genegeerd worden, roddels of het opzettelijk achterhouden van informatie… Als je het zwarte schaap bent in je team, kan dat je werkplezier grondig bederven. Cindy maakte het mee en vertelde ons erover.
Zelfzorg
ptss

Gastblog Caroline: ‘Na elke crisissituatie zou een debriefing moeten volgen’

Verpleegkundige Caroline* (26) kreeg tijdens haar nachtdienst te maken met een traumatische gebeurtenis: een patiënt die dreigde te stikken. Sindsdien kampt ze met PTSS-gerelateerde klachten.
Zelfzorg
ptss

Crisispsycholoog Erik de Soir over PTSS: ‘Wees vriendelijk, mild en geduldig voor jezelf’

Nachtmerries, herbeleving en vermijding zijn symptomen van een post-traumatische stresss-stoornis (PTSS). In deze covid-19-tijd hebben zorgverleners meer kans om een trauma op te lopen. Hoe herken je PTSS en hoe pak je het aan?
Zelfzorg
boek Erik Franck

Erik Franck: ‘Er zijn minder verschillen tussen verpleegkundigen en artsen dan we denken’

Nursing Vlaanderen sprak met professor Erik Franck over zijn boek over zelfleiderschap en wat dit concreet kan betekenen voor verpleegkundigen.
Zelfzorg
Veerle Dobbelaere

Veerle Dobbelaere: ‘Met 3 minuten zelfzorg per dag blijf je mentaal overeind’

Sinds corona worden zorgverleners nog meer geconfronteerd met het belang van zelfzorg. Actrice en mental coach Veerle Dobbelaere legt uit hoe je met een minimum aan moeite je mentale gezondheid op peil houdt.
Zelfzorg

10 voedingstips bij nachtdienst van diëtist Michaël Sels

Wie regelmatig nachtdiensten doet of werkt in shiften, volgt best een aangepast voedingsritme. Deze en nog 9 andere tips serveerde diëtist Michaël Sels aan Nursing Vlaanderen.
Zelfzorg

Verpleegkundigen krijgen extra mentale ondersteuning via iklaadmeop.be

Naar aanleiding van 12 mei 2021, de Internationale Dag van de Verpleegkundige, wordt een nieuw digitaal portaal gelanceerd om zorgverleners mentaal te ondersteunen.
Zelfzorg
8 zelfzorgtips voor verpleegkundigen

8 tips om als verpleegkundige goed voor jezelf te zorgen

Als verpleegkundige is het belangrijker dan ooit om goed voor jezelf te zorgen. Lees hier de 8 zelfzorg tips van Nursing Vlaanderen.

Over zelfzorg

Hoe zorg je als verpleegkundige ook voor jezelf? Hoe bewaak je je grenzen en behoud je een gezonde work-life balance?

Lees meer

Van mensen die in de zorg werken, is algemeen geweten dat zij het minste aan zelfzorg doen. Zorgverleners zijn vaak zo gefocust op de zorg voor anderen dat ze zichzelf vergeten én voorbijlopen. En dat is er door de coronacrisis zeker niet op verbeterd. Nu, meer dan ooit, is het belangrijk om als verpleegkundige je grenzen te bewaken en op tijd op de rem te gaan staan. Want ook voor verpleegkundigen geldt: voorkomen is beter dan genezen. We ondersteunen je graag met tips en advies.