Omgaan met patiënten

seksuele gezondheid gesprek

Praten over seksuele gezondheid: nieuwe richtlijn wil drempel helpen verlagen

Met patiënten praten over seksualiteit: voor veel verpleegkundigen blijft het lastig. Hoe kun je de drempel verlagen en het gesprek over seksuele gezondheid gemakkelijker maken?
ethiek ouderen ziekenhuis

Ethisch dilemma: Volg ik de medische voorschriften of de wensen van…

Omdat een patiënt decubituswonden riskeert, wekt de nachtverpleegkundige haar om de vier uur, zodat ze van houding kan wisselen. Maar de patiënt wil dit wegens haar nachtrust niet en dreigt het ziekenhuis te verlaten. Verpleegkundigen vragen zich af wat wijsheid is.
Ouderenzorg
teun toebes dementie

Teun Toebes: ‘Tijdens onze opleiding verliezen we een deel van onze…

Verpleegkundige Teun Toebes woont in een verpleeghuis in Utrecht. Hij maakt zich hard voor respectvolle bejegening van mensen met dementie, maar vindt dat in de héle zorg meer aandacht moet komen voor omgangsvormen.
Liesbeth Eisses vochtbalans

Helpt een digitale vochtbalans verpleegkundigen aan meer regie?

Verpleegkundigen in het Martini Ziekenhuis in Groningen zijn blij met de digitale vochtbalans. Ook kunnen ze in de toekomst mogelijk vaker zelf beoordelen wanneer de patiënt met ontslag kan.
agressie in de zorg

Gastblog Marnix: ‘Menselijkheid en respect, in de twee richtingen’

Marnix De Pree is adjunct-hoofdverpleegkundige op de Cardiac Care Unit van het UZ in Brussel. Ook hij krijgt te maken met agressie op de werkvloer. In deze barre tijden probeert hij juist de medemenselijkheid te bewaren.
Omgaan met patiënten
palliatief blog

Blog Margriet: ‘Ik hoop dat ik met kerst nog met hem…

Margriet ruilde haar job als communicatietrainer voor een rol als palliatief verpleegkundige. Haar creativiteit en bijzondere empathie komen haar nog dagelijks van pas.
agressie in de zorg wesp

Omgaan met een agressieve patiënt: snel de angel eruit

Dat agressie vaak voorkomt in de zorg is bekend, en blijkt ook weer uit de recente Nursing Vlaanderen-enquête. Zaak is de angel te vinden, het type agressie te herkennen en ze (soms) te begrenzen.
De Verpleegkundige
thuisverpleegkundige

Blog Tineke: ‘Heb ik dit echt durven zeggen?’

Thuisverpleegkundige Tineke durft wel eens kiezen voor de kordate aanpak, ook al voelt ze zich daar erg onzeker bij.
De Verpleegkundige
app voor verpleegkundigen

3 vragen over Naomi, de app om patiënten en hun familie…

De app ‘Naomi’, die de Hack4Health prijs won, is een handige app voor verpleegkundigen. De app ontzorgt patiënten en hun familie tijdens een opname op intensieve zorg.
De Verpleegkundige
verpleegkundige blog

Blog Tineke: ‘De positivo in mij neemt de leiding’

Thuisverpleegkundige Tineke zoekt graag mee naar oplossingen voor haar patiënten. Ze laat zich niet snel ontmoedigen, mét resultaat.

Over omgaan met patiënten

In een professionele zorgrelatie staat een goede omgang en correcte communicatie tussen zorgverlener en zorgvrager centraal.

Lees meer

Verpleegkunde is mensenwerk. Een correcte omgang met patiënten is hierbij een belangrijk onderdeel. Een goede attitude, communicatie en verbinding met verschillende zorgdisciplines is essentieel voor optimale zorgverlening. Bovendien beoordelen patiënten de kwaliteit van de zorgverlening vooral aan de manier waarop met hen is omgegaan. Of ze respectvol behandeld werden, of het eten lekker was, en of ze voldoende aandacht kregen. De verpleegkundige speelt hier een centrale rol. Hier leest je de nieuwste inzichten en interessante cases over het omgaan met patiënten.