Omgaan met patiënten
Do’s en don’ts bij motiverende gespreksvoering
‘Er is ons geleerd: kijk maar weg. Laten we dat alsjeblieft veranderen’
Blog Margriet: ‘Op 1 januari zal ik met mijn mond vol tanden staan aan het bed van onze patiënten’
Ernstig zieke patiënten komen in een rouwproces, hoe help je hen daarbij?
‘Ik maak er een eind aan’: hoe ga je (niet) om met suïcidale patiënten?
Tips voor therapietrouw
Een relatie tussen verpleegkundige en (ex-)patiënt: kan dat?
Humor in de zorg: ‘Het beste medicijn dat er is!’
Ikkannietpraten.be: tips & tools voor ondersteunende communicatie
De ZNA-taalapp: voor en door verpleegkundigen
Over omgaan met patiënten
In een professionele zorgrelatie staat een goede omgang en correcte communicatie tussen zorgverlener en zorgvrager centraal.
Verpleegkunde is mensenwerk. Een correcte omgang met patiënten is hierbij een belangrijk onderdeel. Een goede attitude, communicatie en verbinding met verschillende zorgdisciplines is essentieel voor optimale zorgverlening. Bovendien beoordelen patiënten de kwaliteit van de zorgverlening vooral aan de manier waarop met hen is omgegaan. Of ze respectvol behandeld werden, of het eten lekker was, en of ze voldoende aandacht kregen. De verpleegkundige speelt hier een centrale rol. Hier leest je de nieuwste inzichten en interessante cases over het omgaan met patiënten.