Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Student Corner | ‘Met mijn simulatietraining kunnen studenten levenseindegesprekken leren voeren.’

Hoe kunnen studenten verpleegkunde beter voorbereid worden op end of life care? Ruben Van Rooy onderzocht het voor zijn bachelorproef. Hij ontwikkelde een simulatietraining voor studenten verpleegkunde.
palliatieve ruben
Ruben Van Rooy: ‘Simulatietraining is een effectieve leermethode die toekomstige verpleegkundigen beter voorbereid op EoL care.’

Waarom koos je voor dit onderwerp?

Ruben: ‘Ik deed twee stages in een palliatieve setting. Ik begon aan die eerste stage met heel wat twijfels. De dood vind ik immers een moeilijk onderwerp. De stages vond ik confronterend, maar ik leerde er hoe je als verpleegkundige kan bijdragen tot een mooi levenseinde voor je patiënten. 

Tegelijk merkte ik bij mezelf een gebrek aan inhoudelijke kennis en aan communicatieve vaardigheden. Tijdens de opleiding hadden we lessen gehad over palliatieve zorg, maar deze waren vooral theoretisch en slechts beperkt praktijkgericht. Vragen zoals “hoe pak je een gesprek over het levenseinde concreet aan?” werden daarin niet beantwoord. Daarom wilde ik voor mijn bachelorproef op zoek naar hoe studenten verpleegkunde beter voorbereid kunnen worden op end of life (EoL) care.’

Wat kon je concluderen op basis van de literatuur?

‘De taken van verpleegkundigen bij het verlenen van EoL care staan vaak uitgebreid beschreven in de theoretische literatuur, maar onderzoek toont aan dat er heel wat struikelblokken zijn in de praktijk. Een eerste struikelblok zijn behandelingsconflicten. Artsen zijn nog altijd therapeutisch gericht en vinden het moeilijk om de overstap te maken naar comfortzorg. Verpleegkundigen staan dicht bij de patiënt en merken vaak sneller dat verdere therapeutische zorg voor de patiënt niet meer wenselijk is. Toch worden zij vaak te weinig gehoord in beslissingen over de behandeling, wat leidt tot gevoelens van frustratie.

Een ander struikelblok is een kennistekort bij verpleegkundigen. In België zijn er wat betreft het levenseinde verschillende mogelijkheden zoals euthanasie of palliatieve zorg, maar verpleegkundigen zijn vaak onvoldoende op de hoogte van de verschillende procedures. Ook bij patiënten is er een kennistekort. Een studie toont aan dat 70% van de patiënten met een prognose korter dan zes maanden vindt dat ze onvoldoende geïnformeerd zijn over palliatieve zorg en euthanasie. Ik schrok van dat zorgwekkende cijfer.’

Wil jij niets meer missen van Nursing Vlaanderen?

Volg ons nu ook op Facebook, Instagram en LinkedIn.

Welke andere struikelblokken zijn er?

‘Ook tijdsgebrek vormt een struikelblok. Zelf merkte ik tijdens mijn stages in een palliatieve setting dat daar voldoende tijd is om patiënten en hun familie te begeleiden bij het levenseinde. Nu ik op een verpleegafdeling werk, merk ik dat ik door de hoge werkdruk en het tijdsgebrek vaak niet de palliatieve zorg kan bieden die ik wil.

Ten slotte is er bij verpleegkundigen vaak een kennistekort, en onzekerheid over communicatieve vaardigheden rond het levenseinde. Voor dit laatste struikelblok ben ik op zoek gegaan naar een mogelijke oplossing. De andere problemen zoals behandelingsconflicten of tijdsgebrek vragen om structurele aanpassingen in het zorgbeleid.’

Welke praktische oplossing werkte je uit?

‘Ik ontwikkelde een simulatietraining, specifiek voor studenten verpleegkunde. Simulatietraining is een effectieve leermethode en door deze toe te voegen aan de basisopleiding verpleegkunde, zijn toekomstige verpleegkundigen beter voorbereid op EoL care.

De simulatietraining bevat telkens een stukje kennisverbreding en een briefing door de docent. Daarna bespreken de studenten in groepjes van vier een casus in een teamoverleg, waarna twee studenten het simulatiegesprek doen terwijl de twee andere observeren. Tenslotte volgt de debriefing. Op deze manier oefenen ze concreet hoe ze gesprekken over het levenseinde kunnen voeren.

Voor mijn bachelorproef maakte ik een implementatieplan voor de simulatietraining. Dit plan ligt nu bij enkele docenten van mijn hogeschool die dit graag zouden toepassen. Hopelijk komt de simulatietraining er in de toekomst dus echt.’

Onderzoeksvraag: Wat is er nodig voor verpleegkundigen om goede end-of-life care te kunnen leveren? Hoe kunnen we toekomstige verpleegkundigen beter voorbereiden op de confrontatie met het levenseinde?

Opleiding: Bachelor in de verpleegkunde, Thomas More, Lier 

Onderzoek afgerond: juni 2021 

Meer weten? Mail naar ruben.vanrooy@hotmail.com.

Het onderzoek is verricht door: Ruben Van Rooy (22 jaar, werkzaam in Heilig Hart Ziekenhuis Mol op de afdeling Inwendige Ziekten)

In deze rubriek bespreken studenten verpleegkunde hun eind- of bachelorproef. Ze leren onderzoek doen naar vaak praktische, klinische onzekerheden; het is zonde om de uitkomsten niet met elkaar te delen.

Wil jij ook vertellen over je eind- of bachelorproef? Mail dan het onderzoek en de beoordeling naar redactie@nursing.be. Wij nemen contact met je op.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.