Klinisch redeneren is steeds belangrijker voor verpleegkundigen. Daarom ontwikkelde educatieverpleegkundige Sandra ’t Mannetje van het Isala ziekenhuis te Zwolle samen met een collega een speciaal klinisch redeneren spel. Studenten verpleegkunde leren zo spelenderwijs klinisch redeneren.
Het klinisch redeneren-spel vormt een vast onderdeel van een stage verpleegkunde op de afdeling cardiologie. Na 10 weken stage wordt het spel voor het eerst met de studenten gespeeld. Ze spelen telkens onder begeleiding van een verpleegkundige of arts die de vragen en de antwoorden voor hen kan duiden en verder verdiepen.
Hoe het spel werkt
Het spel lijkt op ganzenbord en start met het introduceren van een casus. De spelers vormen 2 teams van 2 tot 4 personen. Vervolgens gooit iedere speler om de beurt met een dobbelsteen en komt met een pion op een vakje met ‘thema-vraag over patiëntenveiligheid’, ‘cardiologievraag’* of ‘klinisch redeneren-stap’. Vervolgens trekt de speler uit één van de drie stapeltjes een kaartje waarop de vragen staan, zoals: ‘Noem het verschil tussen rechts en links decompensatie’ of ‘Wat zijn de symptomen bij een cardiogene shock?’ De vragen over klinisch redeneren zijn gebaseerd op de 6-stappenmethode van Marc Bakker.