Een goede communicatie met de patiënt is onmisbaar bij een goede zorg. Niet dezelfde taal spreken kan dan een uitdaging zijn. Het Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) heeft daarom in samenwerking met verpleegkundigen een vertaalapp gemaakt.
ZNA is de eerste ziekenhuizengroep in de Benelux die zelf een taalapp geproduceerd heeft. Global Talk, zoals de app heet, bevat 350 vragen, antwoorden en instructies, en is beschikbaar in de twaalf meest voorkomende talen in Vlaanderen. Dat zijn: Nederlands, Frans, Spaans, Berbers, Modern Standaard Arabisch, Turks, Farsi, Russisch, Pools, Roemeens en Oekraïens. Er is keuze uit twaalf ziekenhuisafdelingen, van cardiologie en materniteit tot geriatrie, intensieve zorg, spoed en pediatrie. Daarnaast kun je kiezen uit 28 thema’s zoals ‘operatie’, ‘medicatie’ of ‘identiteitsgegevens’.
Oplijsten en uittesten
Een tweede primeur is dat verpleegkundigen actief meegewerkt hebben aan de taalapp. Bij de ontwikkeling waren 30 artsen en 20 verpleegkundigen betrokken. Het waren de verpleegkundigen die de meest gestelde vragen, antwoorden en instructies opgelijst hebben. Vervolgens is alles vertaald en ingesproken door professionele tolken, waardoor de uitspraak en vertalingen correcter zijn dan bij de meeste vertaalsoftware. In een laatste fase hebben verpleegkundigen de app gedurende een aantal weken op de werkvloer uitgetest.
Verpleegkundige realiteit
Chris Mariën van ZNA, Coördinator interculturele bemiddeling ZNA, benadrukt dat Global Talk door en voor verpleegkundigen ontwikkeld is. De taalapp is er ook voor artsen, maar bevat vooral vragen die in de dagelijkse realiteit van verpleegkundigen relevant zijn, zegt ze. Verpleegkundigen en andere zorgverleners van ZNA konden voor taalbijstand al langer beroep doen op interculturele bemiddelaars of afstandstolken via telefoon of internet. Met de app kunnen ze nu op elk moment correcte informatie verzamelen of instructies geven, ook buiten de kantooruren. Hebben ze toch een gespecialiseerde tolk nodig, dan kunnen ze die via de tolkenknop in de app oproepen.
De app kan trouwens ook ingezet worden in het contact met Nederlandstalige patiënten met een auditieve beperking.