Zorgrobot Tessa is met haar grote knipperende ogen niet alleen leuk voor patiënten, ook voor thuisverpleegkundigen is ze een aanwinst. Thuisverpleegkundige Jill Nys van het Wit-Gele Kruis vertelt hoe Tessa haar helpt.
Nieuwtje: het Wit-Gele Kruis van Antwerpen startte recent een proefproject met zorgrobots. De kleine ‘Tessa’-robots moeten de patiënten zelfredzamer maken door hen er bijvoorbeeld aan te herinneren hun medicatie in te nemen. De pratende zorgrobots blijken niet allen een echte hulp te zijn voor patiënten, maar ook voor verpleegkundigen.
Intussen zijn er 12 in gebruik, maar in totaal heeft het Wit-Gele Kruis 25 zorgrobots aangekocht. Verpleegkundige Jill Nys is alvast enthousiast over de minirobots die eruitzien als een sprekende bloempot. Nys is een van de drie Wit-Gele Kruis-medewerkers die in hun regio de Tessa’s helpen installeren en programmeren.
Avondmedicatie ingenomen?
‘De robot maakt verbinding met de wifi, zodat we ook op afstand spraakboodschappen kunnen programmeren’, vertelt Jill Nys. ‘Zo kunnen we bijvoorbeeld instellen dat Tessa op een vast tijdstip aan de patiënt vraagt of hij zijn avondmedicatie heeft ingenomen. Je stelt ook in hoe ze reageert op het antwoord. Zegt de patiënt ‘ja’, dan antwoordt Tessa: ‘Goed zo, dan wens ik jou een prettige avond.’ Is het antwoord ‘nee’, dan zegt Tessa dat het nu tijd is om de medicatie in te nemen.’
24/7 extra hulp
Hieruit blijkt meteen het grote voordeel van de kleine robots: de verpleegkundige hoeft niet meer per se langs te komen voor een taak als het geven van medicatie. Bovendien is Tessa er 24 uur per dag, dus ook wanneer iemand ’s avonds laat nog medicijnen moet slikken.
‘Tessa doet dienst als een aanvulling, zeker niet als een vervanging van ons werk’, beklemtoont Jill Nys. ‘Wij blijven sowieso ook zelf langsgaan bij die patiënten. Maar het is goed om de combinatie te hebben van onze persoonlijke zorg – inclusief het sociale contact – met de spraakboodschappen van de zorgrobot.’ Zo kunnen verpleegkundigen Tessa bijvoorbeeld laten zeggen dat de patiënt de medicatie alvast uit de koelkast moet halen vóór hun bezoek. Of ze stellen in dat Tessa hen vraagt om van tevoren schone kledij en een washandje en handdoek klaar te leggen. Nys: ‘Zo kunnen we meteen de verzorging starten als we arriveren.’