Als patiënten niet kunnen praten, zijn er hulpmiddelen voor ondersteunde communicatie (OC). Modem, het expertnetwerk voor ondersteunende technologie aan de Thomas More hogeschool, verzamelde OC-tools en -tips op de gratis website ikkannietpraten.be.
Bij een goede zorg is communicatie met patiënten cruciaal. Maar soms kunnen patiënten chronisch of tijdelijk niet praten. Dat bemoeilijkt de situatie van de patiënt zelf, maar ook voor de verpleegkundigen is het een drempel.
Anton Hulselmans (25), verpleegkundige op de afdeling Intensieve Zorgen van het AZ Turnhout kent het probleem. ‘Bij ons op de afdeling zijn er veel patiënten die na een kunstmatige coma wakker worden en graag weer willen communiceren. Dat lukt echter niet meteen, omdat ze vaak nog verward zijn door de medicatie. Bovendien hebben ze na een intubatie last van de stembanden. Praten is dus moeilijk, maar ook schrijven is niet altijd mogelijk doordat ze nog onvoldoende kracht hebben.’
Scala aan hulpmiddelen
Natuurlijk is elke situatie en elke patiënt anders – een standaardoplossing is niet voorhanden. Vandaar dat je op ikkannietpraten.be een heel scala aan tips en informatie over mogelijke hulpmiddelen vindt, zoals communiceren door zelf te schrijven, aanwijzen op kaarten met tekst of met afbeeldingen, communiceren via software, met hoofdbewegingen of gebaren.
Er is ook een vragenlijst die je kunt invullen om efficiënt een geschikt en snel inzetbaar hulpmiddel te vinden. ‘Die selectietool is zeker nuttig’, vindt Anton Hulselmans, die de site voor Nursing grondig bestudeerde. ‘Als drukbezette verpleegkundigen hebben we nu eenmaal niet de tijd om telkens uitgebreid op zoek te gaan naar de juiste oplossingen. Je vindt via de nieuwe website ook links naar gratis te downloaden aanwijskaarten.’ Extra handig vindt Anton dat je de sjablonen ook kunt aanpassen volgens de noden van je afdeling of je patiënt. ‘Bij ons komen bijvoorbeeld zinnen van pas zoals ‘ik heb dorst’, ‘ik heb pijn’ of ‘ik lig niet comfortabel’, maar die staan niet op de standaardkaarten.’