In deze reeks vertellen verpleegkundigen die buiten de ziekenhuismuren werken over hun job. France (29) is verpleegkundige in Brussels Airport.
‘Mijn eerste dag op Brussels Airport zal ik niet snel vergeten. Op Brucargo, de vrachtafdeling van Brussels Airport, had een man het bewustzijn verloren in een kraan, op veertig meter boven de grond. Samen met de aanwezige arts ben ik naar boven geklommen om de eerste zorgen toe te dienen. De man moest naar het ziekenhuis, en er moest een andere kraan aan te pas komen om hem veilig naar beneden te krijgen. Het was een hele onderneming, maar ik vond het fantastisch om aan mee te werken. Het was dan ook nog eens mijn verjaardag, dus mijn dag kon niet meer stuk.’
Patiënten zo snel mogelijk evacueren
‘Niet elke werkdag is zo spannend. Onze medische post is non-stop bemand door één arts en één verpleegkundige, of een arts en een ambulancier. Soms zien we urenlang geen enkele patiënt, op andere dagen zijn we amper binnen omdat we voortdurend opgeroepen worden. Net zoals op de spoedgevallendienst weet je nooit wat er zal gebeuren. Ik heb zelf op de spoedgevallendienst van het UZ Brussel gewerkt. Toen ik van een collega hoorde dat ze verpleegkundigen zochten in Brussels Airport, was ik meteen enthousiast. Ik heb altijd een grote affiniteit gevoeld voor de luchthaven. Ik heb in Zaventem gestudeerd en tussen de lessen door kwamen mijn vrienden en ik vaak naar de luchthaven om wat rond te hangen – en naar de Starbucks te gaan. (lacht)’
‘De luchthaven is een aparte wereld. Er zijn veel dingen die ik niet wist voor ik hier kwam werken. Dat elke seconde dat een vliegtuig op de grond staat geld kost, bijvoorbeeld. Moet er een patiënt uit een vliegtuig geëvacueerd worden, moeten we dat zo snel mogelijk proberen te doen zodat de bemanning en de passagiers verder kunnen. Dat maakt het uitdagend, want je moet nóg sneller schakelen en beslissingen nemen. Soms worden we opgeroepen voor een urgente landing: een vliegtuig maakt een tussenlanding op Brussels Airport omdat er een passagier aan boord is met een ernstig medisch probleem. Dan ga ik samen met de arts klaarstaan aan de tarmac om de patiënt zo snel mogelijk uit het vliegtuig te halen.’
Alle hens aan dek
‘Net zoals op de spoedgevallendienst zijn mijn patiënten ontzettend divers. Reizigers die zich onwel voelen, een kindje dat gevallen is en gehecht moet worden, diabetespatiënten die hun medicatie in hun ingecheckte bagage hebben steken en last hebben van een hypo,.. Ook personeelsleden die ziek worden of gekwetst geraken, komen naar de medische post. De interventies gaan van kleine ‘ditjes en datjes’ tot reanimaties waarbij het alle hens aan dek is.’