Door tijdsdruk krijgen veel verpleegkundigen in hun startfase te weinig begeleiding. Dat kan anders. De werkgever kan een betere omkadering voorzien, maar ook de collega’s maken het verschil. Ahlam Essadki, HR Advisor bij AZ Delta, geeft advies.
‘Toen ik elf jaar geleden startte als verpleegkundige bij de afdeling neurochirurgie van UZA, werd ik meteen in het diepe gegooid’, herinnert Nathalie Breugelmans zich. ‘Ik had er voordien al zes weken stage gelopen en dat was op zich wel een voordeel, maar juist daardoor werd ik na amper een maand al losgelaten. Ik kreeg ook meteen een late shift, wat voor extra stress zorgde. Het idee was dat ik het allemaal al kende. Dat klopt natuurlijk niet, want tijdens een stage krijg je zeker nog niet alles onder de knie.’
Coaching voor nieuwelingen
Intussen is die aanpak op de afdeling veranderd. ‘Gelukkig maar, want een goede onboarding is heel belangrijk’, vindt Nathalie. ‘Soms lopen mensen al eens een dag mee voor ze hun contract tekenen en daarna krijgen ze drie maanden begeleiding. Het ziekenhuis voorziet nu ook coaching voor nieuwe collega’s. Daarnaast vangen we zelf spontaan de nieuwelingen op, maar dat varieert van afdeling tot afdeling. Door de verschillende shiften is het soms moeilijk om snel iedereen te leren kennen.’
Ook AZ Delta heeft extra ondersteuning voor nieuwe collega’s uitgewerkt in de vorm van een zorgmeter of -peter. Dat zijn zelf verpleegkundigen die worden opgeleid om die ondersteuning te kunnen bieden. ‘Indien nodig kunnen ze daarna doorverwijzen naar een van de hulpkanalen in het ziekenhuis’, vertelt Ahlam Essadki, HR Advisor Welzijn & Gezondheid bij AZ Delta. Ze geeft meteen vier concrete tips voor een betere onboarding. Hoe kun jij zelf als verpleegkundige een nieuwe collega opvangen?
1. Zorg voor een persoonlijk onthaal
Op de eerste werkdag laat je een nieuwe verpleegkundige niet rechtstreeks naar de afdeling komen, maar ga je hem of haar opwachten bij het onthaal. Dat kan de leidinggevende eventueel doen. Zo’n ontvangst is veel persoonlijker en neemt ook de stress weg van het zoeken naar de juiste locatie. Zelfs al is de startende collega er al geweest tijdens de sollicitatie, dan nog geeft het een ander gevoel. Het is ook een goed idee om kort voor de start nog eens te contact op te nemen om te zeggen dat iedereen uitkijkt naar de samenwerking. Zo geef je een warm welkom nog voor de eerste werkdag.
2. Stel vragen
Stap zelf op je nieuwe collega af en neem even de tijd om door te vragen hoe het gaat. Dat betekent iets meer dan een terloops ‘lukt het?’, waarop de nieuweling vaak automatisch bevestigend antwoordt. Iemand die net start in een job voelt soms een drempel om iets te vragen of aan te geven dat het wat moeilijk gaat. Daarom is het zo belangrijk dat je als collega het initiatief en de tijd neemt voor een echt gesprek.
3. Creëer een warme sfeer
Een klein gebaar kan veel betekenen wanneer iemand start met een nieuwe job. Geeft dus wat meer persoonlijke aandacht en relativeer of maak eens een grapje. Het hoeft niets groots te zijn en ook niet veel tijd te kosten. Zelfs een kort moment kan het verschil maken. Zo zorg je ervoor dat je nieuwe collega zich meer welkom voelt.
4. Toon de weg
Neem je kersverse collega figuurlijk bij de hand en toon de weg naar de kantine, de omkleedruimte, het labo… Het is geruststellend om wegwijs gemaakt te worden. Ook intern op de afdeling kun je uitleggen en tonen hoe alles praktisch is geregeld, wat de dagindeling is en waar de medicatiekar staat. Dat staat nog los van de specifieke vaardigheden die verpleegkundigen per afdeling moeten leren.
‘Een goed gevoel geven is uiterst belangrijk’, zegt Ahlam Essadki. ‘Dat moet meteen juist zitten, want de eerste indruk kun je niet meer ongedaan maken. Als ziekenhuis doen we wat we kunnen om verpleegkundigen structureel te ondersteunen, maar attente en sympathieke collega’s zijn een grote troef voor een positieve werkomgeving waar mensen graag op lange termijn aan de slag blijven.’